Skab det perfekt online web banner

1. Brug standard fomater

Lav dit banner i et af de gængse formater, som bl.a. Google og andre store mediebureauer anvender. Dette vil helt sikkert gøre det nemmere at udvide markedsføringen andre steder. Vær dog opmærksom på at laver du HTL5 animeret bannere kan de forskellige medier godt have forskellige krav til både kodningen og hvor meget banneret må fylde i kilobytes. De mest gængse formater er 930x180, 728x90, 300x250, 300x600 og 160x600, men der findes en del flere, se alle Googles formater her

2. Brug farver og fotos som blikfang

Find et godt/sigende foto til dit banner. Gerne et helt closeup, som er beskåren til formatet – Det er dog vigtigt at brugeren straks forstår billedet og ikke selv skal tolke for meget her.

En anden mulighed for blikfang er at bruge helt klare baggrundsfarver i sit banner, som skiller sig ud fra resten af websitet. Vær dog opmærksom på hvilke farver du anvender og hvilke signaler de sender. Her er en liste over de mest almindelige farver og hvad de udstråler:

Rød

Signalerer fare, passion, fart, spænding og kærlighed. En af de mest kraftfulde farver når det kommer til at trække opmærksomhed, så brug den med omtanke.

Gul

Signalerer optimisme, energi, humor og discount. Gul er samtidig virkelig en farve som kan tiltrække opmærksomhed og bruges derfor ofte i forbindelse med et godt tilbud.

Grøn

Signalerer sundhed, miljø, friskhed, vækst og ny begyndelse. Det er samtidig den mest behagelige farve for øjet.

Blå

Signalerer tillid, sikkerhed, sandhed, intellekt og klarsyn. Du ser derfor også ofte denne farve brugt I forbindelse med advokater, revisorere og andre firmaer, som virkelig har behov for at virke seriøse og kompetente.

Sort

Signalerer eksklusivitet, mystik, magt, prestige men også ondskab. Farven er samtidig traditionel og sort tekst på hvid baggrund er den mest læsevenlige farvekombination for øjet.

Hvid

Signalerer renhed, ærlighed, uskyldighed og godhed. Bruges ofte også i forbindelse med produkter, som gerne må virke simple og morderne

Pink

Signalerer kærlighed og sødme. Pink er samtidig den mest feminine farve.

3. Vælg det rette format

Ofte kan det være en god ide at vælge bannerformater ud fra sit indhold. Har du f.eks. et rigtigt godt horisontalt/bredt produktbillede vil det klart præsentere sig bedst i et bredformat banner og ikke i et højformat banner, hvor billedet vil blive meget småt eller nødvendigt at beskære. Overvej evt. om du ikke skal bruge forskellige billeder til de forskellige formater.

4. Korte budskaber

Du har kun få sekunder efter du har fanget brugerens opmærksomhed før denne er videre. Brug derfor korte kontante tekster med skarpe budskaber som brugeren hurtigt kan opfange og ikke mindst forstå. Dette må meget gerne være et godt tilbud eller et velkendt problem brugeren kan relatere til.

5. Brug animation

Statistikker viser at animerede web-bannere har en klart større klikrate end stillestående bannere, som logisk nok kun består af et billede. Animationen kan samtidig indeholde flere billeder og tekster. Endelig kan animationen være med til at skabe blikfang via bevægelse, som altid vil tiltrække øjet.

6. Gennemgående logo

Husk at dit logo eller firmanavn altid bør være synligt og gennemgående gennem hele banneret, så brugeren aldrig er i tvivl om, hvem afsenderen er.

7. Call to action

Sørg altid for at have en afsluttende ”Call to action -knap" med tekst a la ”læs mere her”, ”køb den her”, ”Registrer dig her” eller lignende budskab, som får brugere lyst til at klikke.

Jeg ønsker dig held og lykke med din bannerkampagne og skulle du have brug for hjælp, så kontakt mig endelig. Du kan også tjekke nogle af de HTML5 banner-kampagner jeg har lavet for forskellige kunder og få lidt inspiration.

Kim Hougaard
Illustrator og animator