Med udgangspunkt i egne børn og deres mange forskellige ”figur” legetøj, som LEGO Friends, Sylvanian Family, Little petshop og lignende, syntes jeg der manglede et lækkert miljø at lege på.
Jo der fandtes da de her lidt kedelige firkantede gulvtæpper med en vejbane på, men illustrationen var ofte ikke særlig god og også tegnet i perspkektiv, hvilket virkede forkert når man så satte figurer på.
LEGO havde dog selv udviklet nogle plader med flot grafik på, men disse var lavet i pap og gled derfor rundt på trægulv og når man skulle pakke dem sammen skulle de foldes, hvilket betød de hurtigt gik i stykker.
Jeg havde en klar ide om hvordan illustrationerne skulle være på legemiljøet, men størrelse, form og materiale var udfordringen. Jeg har altid været betaget af LEGO og ideen om at man selv skaber sine figurer, bygninger mm. Så med udgangspunkt i denne filosofi fik jeg idéen til at lave mindre legemåtter, man kunne lege på enkeltvis, men også selv kunne ligge sammen til et større legemiljø.
Udfra denne tanke fik jeg idéen til den 6-kantede form, som gav flere muligheder for at kombinere de forskellige legemåtter, og deraf opstod navnet GOHEXA også (Hexagon betyder 6-kant)
Endelig var materialet også vigtigt, da det ikke måtte skride på et trægulv og samtidig nemt skulle kunne pakkes væk uden at tage skade. Jeg prøvede derfor en del forskelligt inden jeg fandt frem til naturgummi med stoftryk ovenpå (hvilket også er det materiale musemåtter laves af). Dette materiale havde mulighed for et flot tryk og samtidig kunne det nemt rulles sammen uden at tage skade.
Næste skridt var at finde en producent, som var fornuftig både i pris og kvalitet. Først fik jeg nogle testprodukter hjem fra Kina, men kvaliteten var simpelthen for dårlig. Gennem en samarbejdspartner fik jeg så istedet kontakt til en dansk mand, som havde et grafisk trykkeri i Polen, som jeg besøgte og så materialer og produktionen og lagde herefter min første ordre.
Sidste skridt var nu at finde ud af, hvor og hvordan legemåtterne skulle sælges. Min første tanke var naturligvis at få det ud i legetøjsbutikker, men med den avance de skulle have, kunne jeg godt se at produktet nok blev for dyrt. Samtidig krævede produktet en visuel præsentation, hvilket blev svært, hvis legemåtterne blot lå rullet sammen på en hylde.
Da jeg selv havde kompetencer og erfaringer indenfor design af webshops valgte jeg i stedet at præsentere og sælge legemåtterne direkte på egen webshop og markedsføre det gennem de sociale medier, hvor det visuelle virkelig kan komme til sin ret og folk straks får en forståelse af produktet.
Selvom jeg selv kun har 2 piger, ville jeg gerne lave miljøer til både pige- og drengelegetøj som LEGO Friends, LEGO Starwars, LEGO City og andet figurlegetøj som Smølferne, Playmobil mfl. og da jeg først kom i gang med at designe de forskellige miljøer kunne jeg slet ikke stoppe igen. Så indtil videre er det blevet til 12 forskellige legemåtter fordelt på 3 forskellige serier….. og flere er måske på vej ;-)